ROgift.ro(magazin de cadouri)

22 Profetii implinite

Dupa ce trecut timpul cand venirea Domnului a fost asteptata prima data,  in primavara anului 1844,  cei care asteptasera cu credinta aratarea Sa, au fost cuprinsi, pentru un timp, de indoiala si nesiguranta. In timp ce lumea ii considera complet Infranti si dovediti ca au sustinut o amagire, Cuvantul lui Dumnezeu a ramas totusi izvorul lor de mangaiere. Multi au continuat sa cerceteze
Scripturile, examinand din nou dovezile credintei lor si studiind cu atentie profetiile, pentru a obtine mai multa lumina. Marturia Bibliei care sprijinise pozitia lor parea clara si concludenta. Semne care nu puteau fi gresit intelese aratau ca venirea lui Hristos este aproape. Binecuvantarea deosebita a Domnului atat in convertirea pacatosilor, cat si in redesteptarea vietii spirituale printre crestini, constituia dovada ca solia venise din Cer. Desi credinciosii nu puteau sa explice dezamagirea, simteau asigurarea ca Dumnezeu ii condusese in experienta prin care trecusera. In profetiile pe care ei le considerasera ca se aplicau la timpul celei de a doua veniri, erau intretesute invataturi, anume potrivite situatiei lor de nesiguranta si indoiala, care-i incurajau sa astepte cu rabdare si credinta ca ceea ce era acum intunecat pentru intelegerea lor, va fi clarificat la timpul cuvenit. Printre aceste profetii era cea din Habacuc 2: 1-4: "M-am dus la locul meu de straja si stam pe turn ca sa veghez si sa vad ce are sa-mi spuna Domnul si ce-mi va raspunde la plangerea mea. Domnul mi-a raspuns si a zis: "Scrie proorocia si sapa-o pe table, ca sa se poata citi usor! Caci este o proorocie, a carei vreme este hotarata, se apropie de implinire si nu va minti; daca zaboveste, asteapt-o, caci va veni si se va implini negresit. Iata, i s-a ingamfat sufletul, nu este fara prihana in el; dar cel neprihanit va trai prin credinta lui". Inca din anul 1842, indrumarea data in aceasta profetie sa "scrie proorocia si sa o sape pe table ca sa fie citita usor", a sugerat lui Charles Fitch sa faca o diagrama profetica pentru a ilustra vedeniile din cartea lui Daniel si Apocalipsa. Publicarea acestei diagrame a fost considerata ca o implinire a poruncii date prin Habacuc. Totusi nimeni n-a observat atunci ca in aceeasi profetie era prevazuta o intarziere evidenta in implinirea vedeniei  un timp de asteptare. Acest pasaj a devenit foarte semnificativ dupa dezamagire: "Caci este o proorocie, a carei vreme este hotarata, se apropie de implinire si nu va minti; daca zaboveste, asteapt-o, caci va veni si se va implini negresit.... cel neprihanit va trai prin credinta lui". De asemenea, un izvor de putere si mangaiere pentru credinciosi a fost o parte din profetia lui Ezechiel: "Cuvantul Domnului mi-a vorbit astfel: "Fiul omului, ce inseamna acest cuvant de batjocura, pe care-l intrebuintati in tara lui Israel: "Zilele se lungesc si toate vedeniile raman neimplinite?" De aceea spune-le: "Asa vorbeste Domnul, Dumnezeu:... "Se apropie zilele si toate vedeniile se vor implini!"... Eu, Domnul, voi vorbi; ce voi spune se va implini si nu va mai fi amanat."... "Casa lui Israel zice: "Vedeniile pe care le are el nu sunt aproape sa se implineasca si prooroceste pentru vremuri departate!" De aceea spune-le: "Asa vorbeste Domnul, Dumnezeu: "Nu va mai fi zabava in implinirea cuvintelor Mele; ci cuvantul, pe care-l voi rosti, se va implini, zice Domnul, Dumnezeu". (Ezec. 12: 21-25, 27, 28). Cei ce asteptau s-au bucurat ca Acela care cunoaste sfarsitul de la inceput privise de-a lungul secolelor si prevazand dezamagirea lor, le daduse cuvinte de curaj si speranta. Daca n-ar fi existat aceste cuvinte in Scriptura, care sa-i indemne sa astepte cu rabdare si sa tina cu tarie la increderea lor in Cuvantul lui Dumnezeu, credinta lor s-ar fi pierdut in acel ceas al incercarii. Parabola celor zece fecioare din Matei 25, ilustreaza de asemenea experienta poporului advent. In Matei 24, ca raspuns la intrebarea ucenicilor Sai, privind semnul venirii Sale si al sfarsitului lumii, Hristos a mentionat unele din cele mai importante evenimente din istoria lumii si a bisericii dintre prima si a doua Sa venire si anume: distrugerea Ierusalimului, marea stramtorare a bisericii sub persecutiile pagane si papale, intunecarea soarelui si a lunii, precum si caderea stelelor. Dupa aceea El a vorbit despre venirea Sa si a Imparatiei Sale, spunandu-le parabola care descrie cele doua clase de slujitori, care asteapta venirea Sa. Capitolul 25 incepe cu cuvintele: "Atunci Imparatia cerurilor se va asemana cu zece fecioare". Aici este prezentata biserica din ultimele zile, aceeasi care este descrisa si la incheierea capitolului 24. In aceasta parabola, experienta credinciosilor este ilustrata prin cele intamplate la o nunta din orient. "Atunci Imparatia cerurilor se va asemana cu zece fecioare, care si-au luat candelele si au iesit in intampinarea mirelui. Cinci din ele erau nechibzuite si cinci intelepte. Cele nechibzuite, cand si-au luat candelele, n-au luat cu ele untdelemn; dar cele intelepte, impreuna cu candelele, au luat cu ele si untdelemn in vase. Fiindca mirele zabovea, au atipit toate si au adormit. La miezul noptii, s-a auzit o strigare: "Iata mirele, iesiti-i in intampinare!" (Matei 25: 1-6). Venirea lui Hristos, asa cum fusese proclamata de prima solie ingereasca, a fost inteleasa ca reprezentand venirea mirelui. Reforma intinsa, care avusese loc prin vestirea apropiatei Sale veniri, corespundea cu iesirea fecioarelor in intampinarea mirelui. In aceasta parabola, ca si in cea din Matei 24, sunt reprezentate doua clase de credinciosi. Toti si-au luat candelele, adica Bibliile si in lumina lor, au iesit sa intampine pe Mire. Dar in timp ce "cele nechibzuite, cand si-au luat candelele, n-au luat cu ele untdelemn, cele intelepte, impreuna cu candelele, au luat cu ele si untdelemn in vase". Cei intelepti primisera harul lui Dumnezeu, puterea regeneratoare si iluminatoare a Duhului Sfant, care face din Cuvantul Sau o candela pentru picioare si o lumina pe carare. Ei studiasera Scripturile in temere de Dumnezeu pentru a afla adevarul si cautasera cu seriozitate curatia inimii si a vietii. Acestia avusesera o experienta personala, o credinta in Dumnezeu si in Cuvantul Sau, care nu putea sa fie distrusa de dezamagire si intarziere. Ceilalti "cand si-au luat candelele, n-au luat... untdelemn". Ei au actionat din impuls. Temerile le fusesera trezite de solia solemna, dar ei se sprijinisera pe credinta fratilor lor, fiind multumiti cu lumina palpaitoare a bunelor emotii, fara o intelegere temeinica a adevarului sau o adevarata lucrare a harului in inima. Acestia mersesera in intampinarea Domnului plini de speranta, in perspectiva unei rasplatiri imediate; dar ei nu erau pregatiti pentru intarziere si dezamagire. Cand au venit incercarile, credinta i-a parasit si candelele li s-au stins. "Fiindca mirele zabovea, toate au atipit si au adormit". Prin zabovirea mirelui este reprezentata trecerea timpului cand Domnul a fost asteptat, dezamagirea si aparenta intarziere. In acest timp de nesiguranta, interesul celor superficiali si cu inimile impartite a inceput, in curand, sa sovaie si eforturile lor sa slabeasca; dar aceia a caror credinta era intemeiata pe o cunoastere personala a Bibliei, aveau picioarele pe o stanca, pe care valurile dezamagirii nu au putut s-o darame. "Toate au atipit si au adormit"; o clasa in indiferenta si parasirea credintei, cealalta asteptand cu rabdare pana cand va fi data o lumina mai clara. Totusi, in noaptea incercarii si cei din urma pareau ca pierd, intr-o anumita masura, zelul si devotamentul lor. Cei cu inima impartita si superficiali nu au putut sa se mai sprijine pe credinta fratilor lor. Fiecare a trebuit sa reziste sau sa cada, in mod personal. Cam in acelasi timp a inceput sa apara fanatismul. Unii care marturiseau ca sunt credinciosi zelosi ai soliei, au respins Cuvantul lui Dumnezeu ca singura calauza infailibila si pretinzand ca sunt condusi de Duhul, s-au lasat stapaniti de propriile lor sentimente, impresii si imaginatii. Unii manifestau un zel orb si bigot, condamnand pe toti cei care nu erau de acord cu ei. Ideile si practicile lor fanatice n-au fost acceptate de majoritatea adventistilor; totusi ei au facut sa fie vorbita de rau cauza adevarului. Prin aceste mijloace, Satana cauta sa se impotriveasca lucrarii lui Dumnezeu si s-o distruga. Oamenii fusesera treziti in mare masura de miscarea adventa, mii de pacatosi se convertisera si barbati credinciosi se consacrau lucrarii de proclamare a adevarului, chiar in acel timp de intarziere. Printul raului isi pierdea supusii; pentru a aduce ocara asupra cauzei lui Dumnezeu a cautat sa amageasca pe unii care marturiseau ca sunt credinciosi si sa-i duca la extremism. Apoi agentii lui erau gata sa sesizeze orice greseala, orice slabiciune, orice fapta nepotrivita si sa le prezinte inaintea oamenilor in lumina cea mai exagerata, pentru a-i face odiosi pe adventisti si credinta lor. Astfel cu cat era mai mare numarul celor pe care-i putea determina sa marturiseasca credinta in a doua venire, in timp ce inimile lor erau stapanite de puterea lui, cu atat putea sa castige un avantaj mai mare, atragand atentia lumii asupra lor, ca reprezentanti ai intregului corp al credinciosilor. Satana este "acuzatorul fratilor" si spiritul lui inspira pe oameni sa pandeasca greselile si defectele poporului lui Dumnezeu si sa le trambiteze, in timp ce faptele lor bune sunt trecute cu vederea. El este activ totdeauna cand Dumnezeu lucreaza pentru mantuirea sufletelor. Cand fiii lui Dumnezeu vin inaintea Domnului, vine si Satana in mijlocul lor. In orice redesteptare religioasa, el este gata sa aduca oameni cu inima nesfintita si mintea dezechilibrata. Cand acestia accepta unele parti ale adevarului si obtin un loc intre credinciosi, Satana lucreaza prin ei sa introduca teorii care vor amagi pe cei care nu vegheaza. Faptul ca cineva se afla in tovarasia copiilor lui Dumnezeu, in casa de inchinare sau chiar in jurul mesei Domnului, nu este o dovada ca este un adevarat crestin. Satana este deseori prezent chiar la ocaziile cele mai solemne in persoana celor pe care-i poate folosi ca agenti ai sai. Printul raului se lupta pentru orice palma de teren pe care poporul lui Dumnezeu inainteaza in calatoria lui spre cetatea cereasca. In toata istoria bisericii, nici o reforma nu a putut sa fie infaptuita fara sa intampine piedici serioase. Asa a fost in zilele lui Pavel. Oriunde apostolul intemeia o biserica, se gaseau cativa care pretindeau ca au primit credinta, dar care aduceau rataciri care, daca ar fi fost primite, ar fi indepartat, in cele din urma, iubirea pentru adevar. Luther a avut de asemenea necazuri si incurcaturi mari din partea fanaticilor care pretindeau ca Dumnezeu vorbea direct prin ei si de aceea asezau propriile lor idei si pareri mai presus de marturia Scripturilor. Multi carora le lipseau credinta si experienta, dar care aveau multa incredere in ei insisi si carora le placea sa auda si sa spuna noutati, au fost inselati de pretentiile noilor invatatori si s-au unit cu agentii Satanei sa darame lucrarea pe care Dumnezeu il condusese pe Luther s-o faca. Fratii Wesley si altii, care au adus binecuvantari lumii prin influenta si credinta lor, au intampinat la fiecare pas vicleniile Satanei, care impingeau la diferite forme de fanatism pe cei cu exces de zel, neechilibrati si nesfintiti. William Miller nu a fost de acord cu teoriile care conduceau la fanatism. El declara, ca si Luther, ca orice spirit trebuie verificat prin Cuvantul lui Dumnezeu. "Satana, spunea Miller, are mare putere asupra mintilor unora din zilele nostre. Dar cum stim ce fel de spirit este in ei? Biblia raspunde: "Dupa roadele lor ii veti cunoaste"... In lume au aparut multe spirite; ni se porunceste sa cercetam spiritele. Duhul care nu ne face sa traim cu cumpatare, dreptate si evlavie in aceasta lume, nu este Duhul lui Hristos. Ma conving din ce in ce mai mult ca Satana are mult de-a face cu aceste miscari primejdioase... Multi din mijlocul nostru, care pretind ca sunt pe deplin sfintiti, urmeaza traditiile oamenilor si sunt, de fapt, tot atat de necunoscatori ai adevarului ca si ceilalti care nu au asemenea pretentii". (Bliss, pag. 236, 237). "Duhul ratacirii ne va departa de adevar, dar Duhul lui Dumnezeu ne va conduce la adevar. Dar, vei spune ca un om poate sa fie gresit si totusi sa creada ca are adevarul. Cum sa facem deosebirea? Raspundem ca Duhul si Cuvantul sunt in deplin acord. Daca un om se judeca prin Cuvantul lui Dumnezeu si descopera ca este in armonie desavarsita cu intregul Cuvant, atunci trebuie sa creada ca are adevarul; dar daca descopera ca duhul care-l conduce nu se armonizeaza cu tot continutul Legii lui Dumnezeu sau al Cartii Sfinte, atunci sa fie atent ca sa nu cada in cursa diavolului." (The Advent Herald and Signs of the Times Reporter, vol. 8, nr. 23, 15 ianuarie 1845). "Adesea am gasit o mai mare dovada de evlavie launtrica intr-o privire calda, pe un obraz umed de lacrimi si intr-o vorbire inecata de suspine, decat in toata galagia prin care unii isi arata crestinismul." (Bliss, pag. 282). In zilele Reformatiunii, adversarii ei au acuzat de toate relele fanatismului tocmai pe aceia care luptau cel mai zelos impotriva lui. O metoda asemanatoare a fost folosita si de adversarii miscarii advente. Nefiind multumiti cu prezentarea eronata si exagerata a greselilor extremistilor si fanaticilor, ei au raspandit zvonuri rele care nu aveau nici cea mai slaba urma de adevar. Aceste persoane erau animate de prejudecata si ura. Pacea le fusese tulburata de proclamarea venirii curande a lui Hristos. Se temeau ca ar putea sa fie adevarat, totusi sperau ca nu va fi si acesta era motivul ascuns al luptei lor impotriva adventistilor si a credintei lor. Faptul ca vreo cativa fanatici patrunsesera in randurile adventistilor nu constituia un motiv mai temeinic de a considera ca miscarea aceasta nu era de la Dumnezeu, decat a fost prezenta fanaticilor si amagitorilor in biserica din zilele lui Pavel sau ale lui Luther, un motiv de a condamna lucrarea lor. Sa se trezeasca poporul lui Dumnezeu din somn si sa inceapa cu toata seriozitatea lucrarea de pocainta si reformatiune; sa cerceteze Scripturile pentru a intelege adevarul asa cum este in Isus; sa faca o consacrare deplina inaintea lui Dumnezeu si nu va lipsi dovada ca Satana este inca activ si vigilent. El isi va manifesta puterea prin tot felul de amagiri, chemand in ajutor pe toti ingerii cazuti ai imparatiei sale. Fanatismul si dezbinarea nu au fost provocate de proclamarea celei de a doua veniri. Acestea au aparut in vara anului 1844, cand adventistii erau in dubiu si nedumerire cu privire la adevarata lor pozitie. Predicarea primei solii ingeresti si a "strigatului de la miezul noptii" tindeau in mod direct sa reprime fanatismul si disensiunea. Aceia care au participat la aceste miscari solemne erau in armonie; inimile lor erau pline de iubire unul pentru altul si pentru Isus pe care asteptau sa-L vada curand. Aceeasi credinta, aceeasi fericita speranta, i-au inaltat deasupra puterii oricarei influente omenesti si s-au dovedit un scut impotriva asalturilor Satanei. "Fiindca mirele zabovea, au atipit toate si au adormit. La miezul noptii s-a auzit o strigare: "Iata mirele, iesiti-i in intampinare!" Atunci toate fecioarele acelea s-au sculat si si-au pregatit candelele". (Matei 25: 5-7). In vara anului 1844, adica la mijlocul timpului dintre data fixata prima data pentru sfarsitul celor 2300 zile si toamna aceluiasi an, timp hotarat ulterior ca implinire a perioadei, solia a fost proclamata chiar cu cuvintele Scripturii: "Iata, mirele vine!" Faptul care a dus la aceasta schimbare a fost descoperirea ca decretul lui Artaxerxe pentru rezidirea Ierusalimului, care forma punctul de plecare pentru perioada de 2300 de zile, a intrat in vigoare in toamna anului 457 in. Hr. si nu la inceputul anului, asa cum se crezuse la inceput. Socotind din toamna anului 457, cei 2300 de ani se terminau in toamna anului 1844. (Vezi apendicele). Argumentele scoase din simbolurile Vechiului Testament de asemenea aratau ca toamna era timpul cand trebuia sa aiba loc evenimentul reprezentat prin "curatirea sanctuarului". Acest lucru a devenit foarte clar cand s-a studiat cu atentie modul in care se implinisera simbolurile privitoare la prima venire a lui Hristos. Injunghierea mielului pascal era o prefigurare a mortii lui Hristos. Pavel zice: "Hristos, Pastele nostru, a fost jertfit". (1 Cor. 5: 7). Snopul din primele roade, care era leganat in timpul Pastelui inaintea Domnului, simboliza invierea lui Hristos. Vorbind despre invierea Domnului si a tuturor credinciosilor Sai, Pavel spune: "Hristos este cel dintai rod; apoi, la venirea Lui, cei ce sunt ai lui Hristos". (1 Cor. 15: 23). Asemenea snopului de leganat, care era format din primele spice coapte culese inainte de seceris, Hristos este primul rod al secerisului nepieritor al rascumparatilor, care vor fi adunati in granarul lui Dumnezeu la invierea viitoare. Aceste simboluri s-au implinit nu numai in ceea ce priveste evenimentul, ci si in ceea ce priveste timpul. In ziua a patrusprezecea a primei luni din calendarul iudaic, adica chiar in ziua si luna in care timp de cincisprezece secole fusese injunghiat mielul pascal, Hristos manca Pastele cu ucenicii Sai, instituind sarbatoarea care urma sa comemoreze moartea Sa ca "Miel al lui Dumnezeu care ridica pacatul lumii". In aceeasi noapte a fost prins de maini nelegiuite pentru a fi rastignit si omorat. Ca antitip al snopului de leganat, Domnul nostru a fost inviat din morti a treia zi, ca "parga a celor adormiti", primul dintre cei drepti inviati, ale caror "trupuri smerite" vor fi schimbate si facute "asemenea trupului slavei Sale". (1 Cor. 15:20; Filip. 3:21). In acelasi fel, simbolurile care se refera la a doua venire trebuie sa se implineasca la timpul aratat de serviciul ceremonial. In sistemul mozaic, curatirea sanctuarului sau marea Zi de Ispasire, avea loc in ziua a zecea a lunii a saptea din calendarul iudaic (Lev. 16: 29-34), cand marele preot dupa ce facea ispasire pentru tot Israelul, indepartand astfel pacatele din sanctuar, iesea si binecuvanta poporul. Tot asa se credea ca Hristos, Marele nostru Preot, Se va arata sa curete pamantul prin distrugerea pacatului si a pacatosilor si sa binecuvanteze cu nemurire pe poporul Sau care Il asteapta. Astfel, ziua a zecea a lunii a saptea, marea Zi de Ispasire, timpul curatirii sanctuarului, care in anul 1844 cadea la 22 octombrie, a fost considerata ca data a venirii Domnului. Aceasta era in armonie cu dovezile deja prezentate ca perioada celor 2300 de zile se va incheia in toamna, iar concluzia parea bine fondata. In parabola din Matei 25, timpul de asteptare si atipire este urmat de venirea mirelui. Acest lucru era in concordanta cu argumentele prezentate atat de profetie, cat si de simboluri. Ele aduceau o convingere puternica despre temeinicia lor; iar "strigatul de la miezul noptii" a fost vestit de mii de credinciosi. Miscarea s-a raspandit in tara asemenea unui val puternic. Ea a mers din oras in oras, din sat in sat si pana in catunele izolate, pana cand poporul lui Dumnezeu care astepta a fost complet trezit. In fata acestei proclamari, fanatismul a disparut ca bruma diminetii inaintea razelor soarelui. Credinciosii vedeau cum indoiala si nedumerirea dispareau, in timp ce speranta si curajul le insufleteau inimile. Lucrarea n-a fost insotita de vederi extremiste, care se manifesta totdeauna cand exista doar entuziasm omenesc, fara influenta conducatoare a Cuvantului si Duhului lui Dumnezeu. Se asemana in caracter cu acele timpuri de umilire si intoarcere la Domnul, care aveau loc in vechiul Israel ca urmare a soliilor de mustrare aduse de slujitorii Sai. Ea purta caracteristicile specifice lucrarii lui Dumnezeu din toate timpurile. Nu se manifesta o bucurie extatica, ci mai degraba o profunda cercetare a inimii, marturisirea pacatelor si parasirea lumii. Povara care apasa sufletele lor era pregatirea pentru a intampina pe Domnul. Se manifesta un spirit de rugaciune staruitoare si consacrare fara rezerva fata de Dumnezeu. Descriind aceasta lucrare, Miller spunea: "Nu se exprima o mare bucurie; aceasta este retinuta pentru o ocazie viitoare, cand tot cerul si pamantul se vor bucura impreuna cu o bucurie de nespus si plina de marire. Nu se aud strigate; acestea sunt de asemenea rezervate pentru strigatul de biruinta din ceruri. Cantaretii sunt tacuti; ei asteapta sa se uneasca cu ostile ingeresti, cu corul din ceruri... Nu exista sentimente contradictorii; toti sunt o inima si un gand". (Bliss, pag. 270, 271). Altcineva care a participat la aceasta miscare marturisea: "Pretutindeni s-a produs cea mai profunda cercetare a inimii si umilire a sufletului inaintea Dumnezeului cerului. Ea a dus la incetarea afectiunilor pentru lucrurile din lumea aceasta, aplanarea controverselor si animozitatilor, marturisirea greselilor, smerirea inaintea lui Dumnezeu si rugaciuni de pocainta inaltate din inimi zdrobite catre El pentru iertare si primire. Ea a produs umilire de sine si prosternare a sufletului, cum nu se mai vazuse niciodata. Ea a condus la sfasierea inimilor si nu a hainelor si la intoarcerea catre Domnul cu post, cu planset si bocet, dupa cum prezisese Dumnezeu prin Ioel ca se va intampla, cand ziua Sa cea mare va fi aproape. Un spirit de indurare si de rugaciune a fost turnat asupra copiilor Sai, asa cum spusese Dumnezeu prin Zaharia; au privit spre Acela pe care L-au strapuns, a fost o mare jale in tara,... si aceia care L-au asteptat pe Domnul si-au intristat sufletele inaintea Lui". (Bliss, Advent Shield and Review, vol. I, pag. 271, ianuarie 1845). Dintre toate miscarile religioase mari, din zilele apostolilor si pana atunci, nici una n-a fost mai libera de nedesavarsirea omeneasca si de vicleniile Satanei, asa cum a fost aceea din toamna anului 1844. Chiar si acum, dupa trecerea multor ani, toti cei care au luat parte la acea miscare si care au stat hotarati pe platforma adevarului simt inca influenta sfanta a acelei lucrari binecuvantate si dau marturie ca a fost de la Dumnezeu. La strigatul: "Iata Mirele, iesiti-I in intampinare", aceia care asteptau "s-au sculat si si-au pregatit candelele"; ei au studiat Cuvantul lui Dumnezeu cu un interes necunoscut mai inainte. Ingeri din cer au fost trimisi sa trezeasca pe aceia care se descurajasera si sa-i pregateasca pentru a primi solia. Lucrarea nu s-a intemeiat pe intelepciunea si cunostinta omeneasca, ci pe puterea lui Dumnezeu. Nu cei mai talentati, ci cei mai umili si devotati au fost primii care au auzit si au ascultat chemarea. Fermierii si-au lasat recoltele pe camp, meseriasii si-au lasat sculele si cu lacrimi de bucurie au plecat sa vesteasca avertizarea. Aceia care mai inainte fusesera conducatorii miscarii, au fost printre ultimii care s-au alaturat ei. Bisericile, in general, si-au inchis usile fata de aceasta solie si un mare numar dintre aceia care o primisera s-au retras din ele. In providenta lui Dumnezeu, aceasta proclamare s-a unit cu cea de a doua solie ingereasca si i-a dat putere acelei solii. Solia "Iata, Mirele vine!", nu a fost atat de mult o problema de argumentare, intrucat dovada Scripturii era clara si concludenta. Solia era insotita de o putere constrangatoare care misca sufletul. Nu era nici un dubiu, nici o intrebare. Cu ocazia intrarii triumfale a lui Hristos in Ierusalim, oamenii care se adunasera din toate partile tarii pentru serbarea Pastelui s-au indreptat spre Muntele Maslinilor si unindu-se cu multimea care-L urma pe Isus au fost cuprinsi de inspiratia momentului si au amplificat strigatul: "Binecuvantat este Cel ce vine in Numele Domnului!" (Matei 21: 9). In acelasi fel necredinciosii care veneau la adunarile adventiste  unii din curiozitate, altii numai pentru a ridiculiza  au simtit puterea convingatoare care insotea solia: "Iata, Mirele vine!" In acel timp exista credinta care primea raspuns la rugaciune  acea credinta care isi primeste rasplata. Duhul harului cobora asupra cercetatorilor sinceri ca o ploaie imbelsugata peste pamantul insetat. Cei care asteptau sa stea curand fata in fata cu Rascumparatorul lor simteau o bucurie solemna, de nedescris. Puterea imblanzitoare, convingatoare a Duhului Sfant, misca inimile cand binecuvantarile Sale erau revarsate in masura bogata peste cei credinciosi. Cei care au primit solia s-au apropiat cu grija si solemnitate de timpul in care sperau sa se intalneasca cu Domnul lor. In fiecare dimineata simteau ca prima lor datorie era sa obtina dovada ca sunt primiti de Dumnezeu. Inimile lor erau strans unite si se rugau mult unul cu altul si unul pentru altul. Adesea se adunau in locuri izolate pentru a fi in comuniune cu Dumnezeu si vocea rugaciunii de mijlocire se inalta spre cer din campii si dumbravi. Asigurarea aprobarii Mantuitorului le era mai necesara decat hrana zilnica; iar daca vreun nor le intuneca mintile, nu se odihneau pana cand nu era indepartat. Cand simteau dovada harului iertator, doreau sa-L vada pe Acela pe care-L iubea sufletul lor. Dar ii astepta din nou o dezamagire. Timpul de asteptare a trecut si Mantuitorul lor nu S-a aratat. Ei asteptasera venirea Sa cu incredere neclintita, iar acum au simtit ceea ce a simtit Maria, cand venind la mormantul Mantuitorului si gasindu-l gol, a exclamat plangand: "Au luat pe Domnul meu si nu stiu unde L-au pus". (Ioan 20: 13). Un simtamant de frica, o teama ca solia ar putea sa fie totusi adevarata, a tinut pentru un timp in frau lumea necredincioasa. Dupa trecerea timpului, teama n-a disparut dintr-o data; la inceput n-au indraznit sa triumfe asupra celor dezamagiti; insa, cum semnele maniei lui Dumnezeu nu se vedeau, si-au revenit din temerile lor si au reinceput imputarile si batjocurile. O mare parte din cei care crezusera in venirea iminenta a Domnului au renuntat la credinta lor. Unii care fusesera foarte increzatori erau atat de adanc raniti in mandria lor, incat ar fi dorit sa fuga din lume. Ei isi aratau nemultumirea fata de Dumnezeu, ca si Iona, si ar fi ales mai degraba moartea decat viata. Aceia care-si intemeiasera credinta pe parerile altora si nu pe Cuvantul lui Dumnezeu, erau acum gata sa-si schimbe din nou vederile. Batjocoritorii au castigat pe cei slabi si pe cei fricosi de partea lor si toti acestia s-au unit declarand ca acum nu mai puteau sa fie nici temeri, nici asteptari. Timpul trecuse si Domnul nu venise, iar lumea putea sa ramana aceeasi timp de mii de ani. Credinciosii seriosi si sinceri renuntasera la toate pentru Hristos si se impartasisera de prezenta Lui ca niciodata mai inainte. Ei dadusera lumii, dupa parerea lor, ultima avertizare; si asteptand sa fie primiti curand in societatea Domnului lor divin si a ingerilor ceresti, ei se retrasesera, in mare masura, din societatea acelora care nu primisera solia. Ei se rugasera cu o dorinta arzatoare: "Vino, Doamne Isuse, vino curand". Dar El nu a venit. Iar acum, ca sa ia din nou povara grea a grijilor si incurcaturilor vietii si sa suporte dispretul si sarcasmele unei lumi batjocoritoare, era o incercare teribila a credintei si rabdarii lor. Totusi aceasta dezamagire nu a fost atat de mare cum a fost aceea prin care au trecut ucenicii la prima venire a lui Hristos. Cand Isus a intrat triumfal in Ierusalim, urmasii Sai credeau ca El era gata sa Se urce pe tronul lui David si sa elibereze pe Israel de apasatorii lui. Ei se intreceau unul pe altul sa aduca onoare Regelui lor, avand sperante mari si asteptari fericite. Multi isi asterneau hainele ca un covor pe calea Lui sau presarau ramuri de palmier inaintea Lui. In bucuria lor entuziasta s-au unit in aclamatia fericita: "Osana, Fiul lui David!" Cand fariseii, tulburati si maniati de aceasta izbucnire de bucurie, au cerut lui Isus sa-si mustre ucenicii, El le-a raspuns: "Daca ei vor tacea, pietrele vor striga". (Luca 19: 40). Profetia trebuia implinita. Ucenicii implineau planul lui Dumnezeu; totusi ii astepta o dezamagire dureroasa. Au trecut numai cateva zile si au fost martori la agonia mortii Mantuitorului si la asezarea Sa in mormant. Asteptarile lor nu s-au implinit in nici o privinta si sperantele lor au murit odata cu Isus. Ei n-au inteles, pana cand Domnul lor n-a iesit triumfator din mormant, ca toate fusesera prezise de profetie si "ca Hristos trebuia sa patimeasca si sa invieze din morti". (Fapte 17: 3). Cu cinci sute de ani mai inainte, Domnul declarase prin profetul Zaharia: "Salta de veselie, fiica Sionului! Striga de bucurie, fiica Ierusalimului! Iata ca Imparatul tau vine la tine; El este neprihanit si biruitor, smerit si calare pe un magar, pe un manz, pe manzul unei magarite". (Zaharia 9: 9). Daca ucenicii si-ar fi dat seama ca Hristos mergea la judecata si la moarte, ei n-ar fi putut sa implineasca aceasta profetie. In acelasi fel au implinit profetia Miller si colaboratorii lui si au vestit o solie despre care Inspiratia prezisese ca trebuia data lumii, dar pe care ei n-ar fi putut s-o vesteasca daca ar fi inteles pe deplin profetiile care aratau catre dezamagirea lor si care prezentau o alta solie care trebuia predicata tuturor natiunilor inainte ca Domnul sa vina. Prima si a doua solie ingereasca au fost vestite la timpul potrivit si au implinit lucrarea pe care Dumnezeu planuise sa o aduca la indeplinire prin ele. Lumea urmarea si astepta ca sistemul adventismului sa fie complet abandonat, daca timpul precizat ar fi trecut si Hristos n-ar fi venit. Dar in timp ce multi au renuntat la credinta lor datorita ispitelor puternice, au existat unii care au ramas hotarati. Roadele miscarii advente, spiritul umilintei si al cercetarii de sine, al renuntarii la lume si al reformarii vietii, care insotisera lucrarea, marturiseau ca fusese de la Dumnezeu. Ei nu indrazneau sa nege ca puterea Duhului Sfant insotise predicarea celei de a doua veniri si nu puteau sa gaseasca nici o eroare in calculul perioadelor profetice. Cei mai abili dintre adversarii lor nu reusisera sa rastoarne sistemul lor de interpretare profetica. De aceea, ei n-au putut consimti sa renunte, fara o dovada biblica, la pozitiile la care ajunsesera prin studiul staruitor si cu rugaciune al Scripturilor, cu mintile iluminate de Duhul lui Dumnezeu si cu inimile arzand de puterea Lui vie; pozitii care rezistasera celor mai minutioase critici si celei mai inversunate opozitii ale predicatorilor religiosi renumiti si ale expertilor si care ramasesera ferme impotriva fortelor unite ale eruditiei si elocventei, ale batjocurilor si injuriilor atat ale celor cu vaza, cat si ale celor de rand. In adevar, se facuse o greseala cu privire la evenimentul asteptat, dar nici aceasta nu a putut sa le zdruncine credinta in Cuvantul lui Dumnezeu. Cand Iona a proclamat pe strazile Ninivei ca peste patruzeci de zile orasul va fi distrus, Domnul a primit umilinta locuitorilor din Ninive si le-a prelungit timpul de har; totusi solia lui Iona fusese trimisa de Dumnezeu si cetatea Ninive a fost pusa la incercare conform vointei Sale. Adventistii credeau ca Dumnezeu ii condusese, in acelasi fel, sa proclame avertizarea referitoare la judecata. "Ea, spuneau ei, a pus la incercare inimile tuturor acelora care au auzit-o si a trezit iubirea pentru venirea Domnului sau a provocat ura, mai mult sau mai putin vizibila, dar cunoscuta de Dumnezeu, fata de venirea Sa. Ea a tras o linie,... astfel incat aceia care-si vor cerceta inimile sa stie de ce parte a ei ar fi fost gasiti, daca Domnul ar fi venit atunci  sau ar fi exclamat: "Iata, acesta este Dumnezeul nostru, in care aveam incredere ca ne va mantui"; sau ar fi strigat la stanci si la munti sa cada peste ei si sa-i ascunda de fata Aceluia care sade pe scaunul de domnie si de mania Mielului. Astfel noi credem ca Dumnezeu a incercat pe copiii Sai, le-a incercat credinta, i-a pus la proba si a vazut daca in ceasul incercarii vor da inapoi de la pozitia in care El considera potrivit sa-i aseze; sau daca vor renunta la lumea aceasta si se vor sprijini cu toata increderea pe Cuvantul lui Dumnezeu". (The Advent Herald and Signs of the Times Reporter, vol. 8, nr. 14, 13 nov. 1844). Simtamintele acelora care totusi credeau ca Dumnezeu ii condusese in experienta prin care trecusera sunt exprimate in cuvintele lui William Miller: "Daca ar fi sa traiesc din nou si sa am aceleasi dovezi pe care le-am avut atunci, pentru a fi cinstit fata de Dumnezeu si fata de oameni, as face tot ceea ce am facut". "Sper ca mi-am curatit hainele de sangele sufletelor. Simt ca atat cat mi-a stat in putere, m-am liberat de orice vina privind condamnarea lor". "Desi am fost dezamagit de doua ori, scria acest barbat al lui Dumnezeu, nu sunt nici doborat, nici descurajat... speranta mea in venirea lui Hristos este tot atat de puternica ca si mai inainte. Am facut numai ceea ce, dupa ani de cercetare solemna, am simtit ca este datoria mea solemna sa fac. Daca am gresit, a fost din bunatate si iubire pentru semenii mei si din simtul datoriei fata de Dumnezeu". "Un lucru stiu, n-am predicat nimic in afara de ceea ce am crezut si Dumnezeu a fost cu mine; puterea Lui s-a manifestat in lucrare si s-a facut mult bine." "Dupa toate probabilitatile, multe mii de oameni au fost determinati sa studieze Scripturile datorita predicarii timpului venirii; prin acest mijloc oamenii au fost impacati cu Dumnezeu prin credinta si stropirea sangelui lui Hristos." (Bliss, pag. 256, 255, 277, 280, 281). "N-am umblat niciodata dupa zambetele celor mandri, nici nu mi-am pierdut curajul cand lumea se incrunta la mine. Acum nu voi cauta favoarea lor, nici nu voi trece peste datoria mea pentru a le instiga ura. Nu-mi voi cere niciodata viata din mainile lor si sper ca nici nu ma voi da inapoi de teama de a o pierde, daca Dumnezeu in providenta Lui va randui asa". (J. White, Life of W. Miller, pag. 315). Dumnezeu nu a parasit pe poporul Sau; Duhul Sau inca a ramas cu aceia care nu s-au grabit sa respinga lumina pe care o primisera si sa condamne miscarea adventa. In Epistola catre Evrei sunt cuvinte de incurajare si avertizare pentru cei incercati, care au asteptat in aceasta criza: "Sa nu va parasiti dar increderea voastra, pe care o asteapta o mare rasplatire! Caci aveti nevoie de rabdare, ca, dupa ce ati implinit voia lui Dumnezeu, sa puteti capata ce v-a fost fagaduit. "Inca putina, foarte putina vreme" si "Cel ce vine va veni si nu va zabovi. Íi cel neprihanit va trai prin credinta; dar daca da inapoi, sufletul Meu nu gaseste placere in el". Noi insa nu suntem din aceia care dau inapoi ca sa se piarda, ci din aceia care au credinta pentru mantuirea sufletului". (Evr. 10: 35-39). Ca acest indemn este adresat bisericii din zilele din urma, se vede din cuvintele care arata apropierea venirii Domnului. "Inca putina, foarte putina vreme si Cel ce vine va veni si nu va zabovi". Se subintelege clar ca va fi o aparenta intarziere si ca Domnul va parea ca zaboveste. Indemnul dat aici este in mod deosebit potrivit experientei adventistilor de la data aceea. Oamenii carora li se adreseaza aceste cuvinte erau in primejdia de a-si pierde credinta. Ei facusera voia lui Dumnezeu, urmand calauzirea Duhului Sfant si a Cuvantului Sau; dar n-au inteles planul Lui in experienta prin care au trecut, nici n-au putut sa discearna calea dinaintea lor; de aceea au fost ispititi sa se indoiasca daca Dumnezeu i-a condus cu adevarat. Pentru timpul acesta se aplicau cuvintele: "Cel neprihanit va trai prin credinta". Cand marea lumina a "strigatului de la miezul noptii" a stralucit pe calea lor si au vazut profetiile desigilate si semnele care aratau ca venirea lui Hristos este aproape, implinindu-se cu repeziciune, au mers prin vedere. Acum insa, coplesiti de sperantele inselate, au ramas in picioare numai prin credinta in Dumnezeu si in Cuvantul Sau. Lumea batjocoritoare spunea: "Ati fost amagiti. Renuntati la credinta si spuneti ca miscarea adventa a fost de la Satana". Dar Cuvantul lui Dumnezeu declara: "Dar daca da inapoi, sufletul Meu nu gaseste placere in el". A renunta la credinta lor acum si a nega puterea Duhului Sfant care insotise solia, ar fi insemnat sa dea inapoi spre pierzare. Ei au fost incurajati la statornicie de cuvintele lui Pavel: "Sa nu va parasiti dar increderea voastra... aveti nevoie de rabdare". "Inca putina, foarte putina vreme si Cel ce vine va veni si nu va zabovi". Singura lor cale sigura era sa mentina lumina pe care o primisera de la Dumnezeu, sa tina tare la fagaduintele Lui, sa continue sa cerceteze Scripturile, sa astepte si sa vegheze cu rabdare pentru a primi mai multa lumina.

Profetii

 

©Profetii